China vraagt de World Trade Organization om zich uit te spreken over de enkele weken geleden door de Europese Unie opgelegde importheffingen voor haar in eigen land geproduceerde elektrische auto’s.
De importheffingen zijn officieel op 5 juli ingevoerd, nadat onderzoek had uitgewezen dat de Chinese overheid haar auto-industrie subsidieert en haar op die manier helpt om elektrische auto’s goedkoper te maken en ze dus makkelijker verkocht te krijgen in Europa. Het is wel de bedoeling er nog een tijdje verder over te onderhandelen en hopelijk nog tot een of ander voor beide partijen aanvaardbaar akkoord te komen.
Of er momenteel effectief nog gesprekken zijn, is voor de buitenwereld niet helemaal duidelijk. Ondertussen heeft het Chinese ministerie van handel wel al aan de World Trade Organization gevraagd om zich over de zaak uit te spreken. Het verzoek geldt als een formele klacht tegen de Europese beslissing, met als argument dat de acties van de EU een feitelijke en wettelijke basis missen en de wereldwijde samenwerking bij de aanpak van de klimaatverandering ondermijnen.
De zaak is aanhangig gemaakt bij een soort geschillencommissie van de wereldhandelsorganisatie, China motiveert de klacht ook nog als een manier om de rechten en belangen van de EV-industrie te beschermen. De dus wel nog ‘voorlopige’ beslissing van de EU wordt een ernstige schending van de WTO-regels genoemd. Een woordvoerder van het bevoegde ministerie zei dat zijn land Europa vraagt om haar ‘fout’ onmiddellijk te corrigeren en de economische en commerciële samenwerking met China veilig te stellen.
Als reactie op de importheffingen heeft Peking ook al gedreigd met vergeldingsmaatregelen tegen de Europese landbouw en luchtvaartindustrie. Er zou zelfs al een soort antidumpingonderzoek tegen de Franse drankindustrie zijn begonnen. Als de EU en China de volgende maanden niet tot een akkoord voor de auto-industrie komen, dreigt dus wel een echte handelsoorlog. De Verenigde Staten gaan ondertussen nog verder in hun acties tegen wat ze daar evengoed de oneerlijke Chinese concurrentie noemen, met nog veel hogere douanetarieven voor ingevoerde auto’s. Washington D.C. overweegt zelfs het gebruik van Chinese software voor autonome rijfuncties op Amerikaanse wegen te verbieden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853