Uitlaat

© Xpeng

Chinese autobouwers verschepen nog snel extra EV’s naar Europa

24 oktober 2024
Door Alain Devos

Net voor de nu quasi zeker lijkende invoering van de door de Europese Unie opgelegde importheffingen voor hun elektrische auto’s, verschepen de Chinese constructeurs er nog een pak extra naar hier.

 

In september werden er 60.517 elektrische auto’s van China naar de 27 landen van de Europese Unie verscheept, dat waren er 61 procent meer dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt toch uit douanegegevens die persagentschap Bloomberg kon bekijken. De Chinese constructeurs anticipeerden daarmee op de extra importheffingen die hen vanaf begin november zo goed als zeker zullen worden opgelegd. 1 Chinese autobouwers verschepen nog snel extra EVs naar Europa

Nog geen record

Die 60.517 auto’s waren net geen record, in oktober 2023 kwamen er immers 67.455 Chinese EV’s naar Europa. De Europese Commissie had toen net aangekondigd dat ze een onderzoek naar de vermeende overheidssubsidies voor Chinese wagens ging opstarten. Dat leidde ondertussen tot de conclusie dat Peking inderdaad concurrentievervalsende voordelen aan zijn eigen autobouwers toekent, in juni van dit jaar werden dan ook al voorlopige (extra) importheffingen voorzien. Aan de betrokken constructeurs werd gevraagd de nodige fondsen opzij te zetten, al lieten EU-ambtenaren in augustus wel weten dat die niet met “terugwerkende kracht” zullen worden geïnd.2 Chinese autobouwers verschepen nog snel extra EVs naar Europa

Grote marge 

Op 4 oktober stemde de vereiste meerderheid van de EU-landen hoe dan ook wel voor het invoeren van nieuwe tarieven tot (voor sommige merken) 35 procent van de catalogusprijs. Terwijl Europa en China nog blijven onderhandelen over een ‘alternatieve’ oplossing, wordt verwacht dat de heffingen eind oktober kracht van wet zullen krijgen. De plotse toename van het aantal naar onze streken verscheepte Chinese EV’s laat vermoeden dat de fabrikanten daar al op willen anticiperen. Analisten voorspellen dat de hogere tarieven sommige Chinese autoconstructeurs wel wat zullen afremmen, maar zeker niet stoppen. Blijkbaar hebben ze een nog vrij grote marge op hun prijzen en hoeven hun auto’s hier dus niet meteen veel duurder te worden. Ondertussen hebben enkele grote Chinese spelers trouwens ook al concrete plannen voor een productie in landen als Hongarije en Turkije.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.