De Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA maakte een nieuw rapport over de auto in Europa. Daaruit blijkt dat eind 2021 in de hele EU net geen 250 miljoen auto’s ingeschreven waren, naast 29,5 miljoen lichte bedrijfsvoertuigen, 714.000 bussen en meer dan 6,4 miljoen vrachtwagens. In België zijn in totaal 6,8 miljoen voertuigen ingeschreven, waarvan 5,6 miljoen personenwagens. In
het rapport van ACEA staan verspreid over 20 pagina’s talloze cijfers over de Europese vloot van personen- en bedrijfsvoertuigen in 2021 (de cijfers voor 2023 volgen begin 2024). Autonieuws.be distilleerde voor u de interessantste daarvan.
249.563.035 personenwagens in Europa Eind 2021 telde de EU (dus zonder Ijsland, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk) in totaal 249.563.035 ingeschreven personenwagens. Dat is 1,2 procent meer dan in 2020. Voor ons land gaat het om 5.851.682 auto’s, wat 0,4 procent meer is dan de 5.827.195 stuks die in 2020 in ons land ingeschreven waren.

Totaal aantal personenwagens - Bron ACEA
De grootste personenwagenvloot in Europa is – niet verwonderlijk – te vinden in Duitsland, waar 48.540.878 auto’s rondrijden. Ook Frankrijk (38.738.590) en Italië (39.822.723) hebben erg grote wagenparken.
Alle landen van de EU zagen hun totale vloot aan personenwagens in 2021 groeien, met gemiddeld 1,2 procent, op Slovenië na, dat met een daling van 4,1 procent terugviel tot een rijdend wagenpark van 1.202.547 stuks.
29.546.291 lichte bedrijfsvoertuigen en 6.518.470 vrachtwagensIn de EU reden eind 2021 precies 29.546.291 lichte vrachtvoertuigen (rijbewijs B) rond, waarvan 861.148 in ons land. Over de hele Unie is dat een stijging van 1,7 procent, voor België gaat het om een groei van 3,8 procent in vergelijking met 2020.

Het grootste aantal lichte vrachtvoertuigen vinden we in Frankrijk, waar er niet minder dan 6.279.138 rijden, wat het dubbele is van de 3.141.643 stuks die in Duitsland ingeschreven zijn.
Het aantal zware vrachtwagens in de EU bedroeg eind 2021 6.418.470 stuks. Bij ons in België waren dat er 138.807 (+0,3%). Polen is het land met de meeste trucks. Er zijn in totaal 1.234.074 stuks van ingeschreven. Duitsland staat op dat vlak op de tweede plaats met 964.696 exemplaren.
Er zijn ook 714.008 bussen in de EU. Daarvan rijden er 16.606 in ons land rond. Ook bij de bussen heeft Polen de meeste inschrijvingen. Er rijden ginds 126.547 autobussen rond.
6,8 miljoen voertuigen in België, personenwagens gemiddeld 9,5 jaar oud Volgens de studie van ACEA telde ons land eind 2021 in totaal 6.868.243 ingeschreven voertuigen, wat 2,4 procent van het Europese totaal van 286.241.803 stuks bedraagt.

De gemiddelde leeftijd van de Belgische personenwagen bedroeg in 2021 9,5 jaar. Dat is een vrij lage waarde aangezien alleen Ierland (8,8 jaar) Oostenrijk (8,7 jaar), Denemarken (8,5 jaar) en Luxemburg, dat met 7,6 jaar gemiddeld de jongste vloot heeft, nog beter doen qua leeftijd. Onze Nederlandse buren hebben met gemiddeld 11,4 jaar oud een oudere vloot dan de onze.
De oudste personenwagens rijden in Griekenland, waar de gemiddelde auto maar liefst 17 jaar oud is. Ook in Estland (16,8 jaar), Roemenië (15,1 jaar) Letland (15 jaar), Litouwen (14,6 jaar) en Hongarije (14,5 jaar) is de rijdende personenwagenvloot echt wel oud te noemen. De gemiddelde Europese personenwagen is 12 jaar oud.
Met gemiddeld 8,7 jaar zijn onze bestelwagens net wat jonger dan de personenwagens. De jongste lichte vrachtvoertuigen rijden in Oostenrijk, waar ze gemiddeld niet meer dan 6,2 jaar oud zijn. Gemiddeld zijn ook de lichte vrachtvoertuigen in Europa 12 jaar oud.
51,1% van de Europese auto’s heeft benzinemotorIn 2021 reed 51,1% van alle Europese personenwagens met een klassieke benzinemotor. Bij ons is dat met 51,7% ongeveer gelijkaardig. Diesel is in Europa momenteel goed voor 41,9% van de personenwagens en bij ons voor 42,8%.
Op Europees vlak is de elektrische auto goed voor een marktaandeel in de rijdende vloot van 0,8%. Met 0,9% zit ons land zo goed als pal op dat gemiddelde. Het grootste marktaandeel hebben elektrische auto’s in Nederland (2,8%), Denemarken (2,4%) en Zweden (2,2%).
Het aandeel van de plug-inhybrides op Europees vlak bedroeg in 2021 0,7%, maar met onze 2,0% zitten wij daar een heel stuk boven. Qua PHEV-penetratie laat België alleen Denemarken en Finland (elk 2,8%) en Zweden (3,8%) voorgaan.

Opmerkelijk is het resultaat van LPG. Italië is duidelijk een gas-land, want niet minder dan 7,0% van alle Italiaanse auto’s heeft een LPG-tank. Ook qua aardgas scoort Italië hoog met 2,5%. De gaskampioen blijkt echter Polen te zijn, met een LPG-marktaandeel van een opmerkelijk hoge 13,4%, al staat aardgas ginds nergens, met een aandeel van precies 0,0%.
Bij de bedrijfsvoertuigen blijft diesel nog wel even de te kloppen brandstof, aangezien bij de lichte vrachtwagens 91,0% van de Europese vloot een zelfontbrander heeft (90,9% in België), terwijl dat
voor de zware vrachtwagens in Europa 96,4% is (95,8% in België).
567 auto’s per 1.000 Europeanen Per 1.000 inwoners telt de EU 567 personenwagens. Voor ons land bedraagt dat aantal 506 stuks. De grootste “motoriseringsgraad” vinden we in het Groothertogdom Luxemburg, waar per 1.000 inwoners 698 auto’s zijn ingeschreven. Ook Polen heeft een hoge penetratie van personenauto’s, met 684 stuks per 1.000 mensen. In Italië zijn er 672 voertuigen per 1.000 inwoners. Het laagste aantal auto’s per 1.000 inwoners vinden we in Letland, met 400.
Al deze, en nog veel meer cijfers, kan u
hier terugvinden.