Uitlaat

© Leapmotor T03

Deze Chinese constructeur ontsnapt aan de importtarieven… dankzij Stellantis

17 juni 2024
Door Dieter Quartier

Sinds enkele dagen rollen er in het Poolse Tychy Chinese Leapmotor T03’s van de band naast de Fiat 500 Hybrid. Inderdaad, in een fabriek van Stellantis. Het kleine elektrische model ontsnapt zo aan de importtarieven die de EU wil opleggen vanaf juli. Waarom zet Stellantis-CEO Carlos Tavares de deur naar de Europese markt wagenwijd open voor wat eigenlijk zijn grootste vijand zou kunnen zijn?

 

Het zijn erg bijzondere tijden in autoland. De Europese constructeurs hebben jarenlang aan de mouw van de Europese leiders getrokken om hen te attenderen op een levensgroot gevaar: de import van goedkope Chinese auto’s. Europa heeft zelfs een onderzoek ingesteld naar buitenproportionele Chinese overheidssteun aan de lokale fabrikanten – iets dat mogelijk zal leiden tot de verhoging van de importtarieven met 38,1 procent.

Met deze hogere douanemuur wil de Europese Unie zijn eigen autofabrikanten beschermen tegen oneerlijke concurrentie, maar uiteindelijk dreigen diezelfde fabrikanten lik op stuk te krijgen in China. Het is immers hoegenaamd niet ondenkbeeldig dat Peking de importtarieven eveneens zal optrekken voor auto’s uit Europa. Daarnaast bouwen ook sommige Europese merken hun auto’s in China (Volvo, BMW, Mini) , om ze vandaaruit naar de EU te importeren… Als de EU-importtarieven voor de Chinese merken gelden, zullen ze allicht ook van toepassing zijn voor westerse constructeurs.

Stellantis omarmt Chinese rivaal

Hoeft het te verwonderen dat een van de grootste Westerse autogroepen ter wereld een Chinese rivaal als Leapmotor de hand reikt? Ja en neen. “If you can’t beat them, join them”: dat credo lijkt mee aan de basis te liggen van het partnership, dat bezegeld werd door de aankoop door Stellantis van 20 procent van de aandelen van Leapmotor. Daarnaast werd een joint-venture opgericht, Leapmotor International, waarbij 51 procent van de aandelen bij Stellantis zit.

Doelstelling van Stellantis? Aan de hand van de joint-venture auto’s van het Chinese merk bouwen buiten China en ze wereldwijd (behalve in China) te koop aanbieden. Stellantis krijgt meteen ook toegang tot de technologie van Leapmotor voor zijn eigen auto’s (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, …) om zo de Europese CO2-doelstellingen te halen. Door het wereldwijde verkoopnetwerk van Stellantis kan Leapmotor zijn producten dan weer op een grotere, wereldwijde schaal verdelen.

Het ziet er dus naar uit dat je binnenkort een Leapmotor kan kopen bij je bestaande Fiat-, Opel, Peugeot- of Citroën-dealer, voor zover die meegaat in het verhaal en er brood in ziet. 

Elektrische stadsauto voor € 15.000

Dat Leapmotor gemakkelijk voet aan wal krijgt in Europa dankzij Stellantis, is dus ook gunstig voor Stellantis zelf. De groep kan meteen ook segmenten bewerken waar het vandaag moeite heeft om aan de bak te komen of nog niet aanwezig is. De Leapmotor T03 moet een rivaal worden voor de succesvolle Dacia Spring. Voor zo’n € 20.000 krijg je een rijbereik van 265 kilometer. Als de auto in september bij ons op de markt komt, heb je ook nog eens recht op een premie van € 5.000, zodat je uiteindelijk ongeveer € 15.000 betaalt.Deze Chinese constructeur ontsnapt aan de importtarieve dankzij Stellantis

Het tweede Leapmotor-model voor de Europese markt wordt de C10, een rivaal voor de Tesla Model Y. Er is sprake van een prijskaartje van € 40.000 en een rijbereik van ruim 400 kilometer. Je zou deze SUV ook als zevenzitter kunnen bestellen en dat zal wellicht een USP worden van het model.

Daarnaast is er sprake van de Leapmotor A12 (leuke naam voor onze markt). Die zal vanaf 2025 de degens kruisen met onder meer de BYD Atto 3, de Kia EV3 en de Renault Scénic E-Tech Electric.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.