Uitlaat

© Patrick Theunissen

Diesel was ook in 2019 de meest verbruikte brandstof voor auto’s en vrachtwagens

14 mei 2020
Door Stijn Blanckaert
Met 75% van het totale verbruik van motorbrandstoffen door auto’s en vrachtwagens is koning diesel nog steeds springlevend. Benzine neemt 25% voor zijn rekening. De cijfers komen van petroleumfederatie Petrolfed.

De Belgische petroleumfederatie Petrolfed maakte haar kerncijfers voor 2019 bekend. Daaruit blijkt duidelijk dat olieproducten het nog altijd goed doen, want de productie van de olieraffinaderijen is in 2019 met 2,8% toegenomen. 

Binnen de totale productie aan petroleumproducten uit de Belgische raffinaderijen werd in 2019 voornamelijk diesel geproduceerd (42%), gevolgd door benzine en stookolie (elk 13%). 

Het totale verbruik van transportbrandstoffen in België bedroeg in 2019 10.304.540m³, wat quasi stabiel is in vergelijking met 2018. 58,5% van het binnenlands verbruik van petroleumproducten (exclusief stookolie) was bestemd voor het transport en 41,5% als grondstof voor de petrochemische sector.
""Het aandeel van het verbruik van diesel is met 4% gedaald t.o.v. 2018 maar blijft veruit de meest gebruikte transportbrandstof.""
De statistieken van de nieuwe inschrijvingen van auto’s tonen een verschuiving van dieselwagens naar vooral benzinewagens. Met de gelijkstelling van de accijnzen op diesel aan die van benzine is het fiscaal voordeel van diesel sinds midden 2018 weggevallen. Ook de introductie van Lage Emissiezones en sommige aankondigingen om dieselvoertuigen te bannen verklaren de teruggang van diesel. Diesel (75%) blijft weliswaar veruit de meest verbruikte brandstof voor het auto- en vrachtwagentransport. Daar komt ook geen verandering in.

Brandstofbelasting als cashkoe

De accijnsontvangsten op brandstoffen brachten de Belgische staat vorig jaar € 5,64 miljard  op. In vergelijking met 2010 (€ 4,57 miljard) is dat een toename met 23%. De accijnzen zijn, net zoals andere componenten (productprijs, distributiemarge ..) van de maximumprijs bovendien onderhevig aan 21% BTW.  Inderdaad, u betaalt dus een belasting op een belasting.

De maximumprijs van een liter diesel bedroeg op 31 december 2019 € 1.561/liter en bestond uit 31,9% productiekosten, 11,8% marge en distributiekosten, 0,0075% Apetra-bijdrage, en niet minder dan 55,8% (of € 0,8711) aan heffingen, waarvan 38% aan accijnzen en energiebijdrage en 17,4% aan btw. 

In 2019 werd in ons land niet minder dan 6.448.000 ton diesel verbruikt, 1.548.000 ton benzine 95 octaan en 395.000 ton benzine 98. Er werd ook 3.449.000 ton huisbrandolie verbruikt

Via deze link kan u het volledige rapport van Petrolfed downloaden.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.