Ineos schonk ons met de Grenadier en Grenadier Quartermaster al een fraai terreinvoertuig en pick-up, over enkele jaren zou dat aanbod logischerwijze worden uitgebreid met een elektrisch model. Die eerder dit jaar al even getoonde en Fusilier gedoopte auto stond op de planning voor 2027, maar onzekerheid over het commerciële potentieel van elektrische wagens maakt dat Ineos het project toch nog even in de spreekwoordelijke onderste schuif steekt.
Verschillende grote autobouwers, Ford, Mercedes en Volkswagen om er maar enkele te noemen, hebben hun ambitieuze EV-plannen recent al – op zijn zachtst gezegd – een beetje bijgestuurd. De verkoop van elektrische auto’s loopt niet op alle markten even vlot en de ‘beloofde’ en onder meer in Europa trouwens ook zowat verplichte transitie naar zero-emissievoertuigen plaatst de industrie voor grote dilemma’s. Ontwikkelingsbudgetten gaan ondertussen toch terug voor een deel naar klassieke aandrijvingen, kwestie van de voeling met de markt niet te verliezen.
Ineos is natuurlijk maar een heel kleine speler, het uitstellen van het Fusilier-project is dus niet meteen wereldnieuws. Maar het bevestigt wel nog maar eens dat het zelfs voor producenten van al wat exclusievere auto’s heel moeilijk is om potentiële klanten achter het stuur van een elektrisch voertuig te krijgen. Eerder hoorden we ook al dat het heel gefortuneerde autovolk evengoed geen pap lust van een elektrische supersportwagen als de Rimac Nevera, alleen bij Rolls-Royce is het wel blijkbaar wel nog altijd ‘drummen’ voor de Spectre.
Of het uitstel voor de Fusilier uiteindelijk ook tot afstel zal leiden? Dat hoor je ze bij Ineos nog niet zeggen. Persagentschap Bloomberg vernam van grote baas Jim Ratcliffe himself dat er twee redenen zijn voor de al dan niet tijdelijke beslissing om de nochtans pas voor over enkele jaren geplande lancering niet te laten doorgaan. Er is de aarzeling van veel automobilisten om naar een EV over te stappen en er is ook de grote politieke onzekerheid over handelstarieven, fiscaliteit en aanverwante zaken. Ineos vraagt overheden dan ook om duidelijkere posities en een langetermijnvisie over de richting waarin het inzake mobiliteit moet uitgaan.
De Fusilier, waarvan trouwens evengoed een plug-inhybride variant met een benzinemotor als range extender was aangekondigd, zou samen met het Oostenrijkse Magna Steyr worden ontwikkeld en gebouwd. Het al behoorlijk productierijp lijkende prototype dat eerder dit jaar werd getoond, is een maatje kleiner dan de al bekende Grenadier. Heeft die laatste nogal wat trekjes van de originele Land Rover Defender, dan doet de Fusilier eerder denken aan de Mercedes G-Klasse. Van die laatste wordt momenteel wel al een elektrische variant gelanceerd, in Stuttgart hoeven ze dus nog niet meteen voor de concurrentie van de Ineos te vrezen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853