De Italiaanse regering roept de Europese Unie op om het verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 nu al te herbekijken. Het lijkt nog niet om een officieel verzoek te gaan, maar verschillende ministers deden wel al duidelijke oproepen.
De marktrealiteit vertraagt de Europese auto-industrie, de Italiaanse regering lijkt dat voldoende reden te vinden om het vanaf 2035 geldende verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te herzien. “Het verbod moet worden veranderd”, zei energieminister Gilberto Pichetto Fratin zaterdag op een bedrijfsforum in het Italiaanse stadje Cerbobbio. Hij ging zelfs zover om de beslissing van de Europese Unie absurd en “gedicteerd door een ideologische visie” te noemen. De Italiaanse minister van industrie Adolfo Urso voegde eraan toe dat de voor 2026 geplande en tussentijdse evaluatie van de nieuwe regels moet worden vervroegd en begin volgend jaar al zou moeten gebeuren, zo meldt Automotive News Europe.
De EU met toen ook de steun van Italië besliste eerder al dat alle in Europa verkochte auto’s vanaf 2035 zogeheten zero-emissievoertuigen moeten zijn. Het zal in de 27 EU-landen dan niet meer mogelijk zijn om nog auto’s met verbrandingsmotoren te verkopen. Daar is de huidige Italiaanse regering van premier Giorgia Meloni het dus duidelijk niet langer mee eens. Haar energieminister Urso stelt dat er voor de Europese industrie snel duidelijkheid moet komen, wil men haar niet laten instorten. “Europa heeft een pragmatische visie nodig”, aldus nog de Italiaan. “De ideologische heeft gefaald, dat moeten we erkennen.”
Ambtenaren van de Italiaanse regering van Meloni herhalen dat men zeker niet tegen de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s is, maar dat die deel moeten uitmaken van een bredere mix van aandrijfsystemen. In Rome luidt het dan ook dat de Europese Commissie de lidstaten meer vrijheid moet geven in het kiezen van de technologie die auto’s CO2-arm kan maken. Coalitiepartner Liga van vicepremier Matteo Salvini zou ondertussen zelfs al aan een wetsvoorstel werken dat de regering verplicht het toekomstige verbod op verbrandingsmotoren in te trekken.
De verklaringen van de Italiaanse politici zullen bij heel wat Europese autobonzen allicht op handengeklap worden onthaald. Verschillende CEO’s lieten de voorbije dagen nog maar eens verstaan dat de tegenvallende verkoop van elektrische auto’s én de grote concurrentie van Chinese EV’s het hun bedrijven momenteel bijzonder moeilijk maakt. Bij Volkswagen zijn er al plannen om zelfs Duitse fabrieken te sluiten, ook bij Stellantis verdwijnen er mogelijk banen. Volvo bevestigde ondertussen ook dat de volledige transitie van het merk naar elektrische aandrijving nog wat langer zal duren dan eerder was gepland.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853