Uitlaat

Jaguar Land Rover opent fabriek in Brazilië

15 juni 2016
Door Redactie

Jaguar Land Rover opende op dinsdag 14 juni zijn nieuwe productievestiging en 'Education Business Partnership Centre' ter waarde van R$ 750 miljoen (£ 240 miljoen) in de Braziliaanse staat Rio de Janeiro.


Met de inwijding van de fabriek is Jaguar Land Rover de eerste Britse autogroep die een productievestiging heeft in Latijns-Amerika.

De nieuwe fabriek in Itatiaia is ook de eerste overzeese volle dochteronderneming van Jaguar Land Rover en vertegenwoordigt een nieuwe stap in de wereldwijde expansiestrategie na de opening van de Chinese joint venture in 2014. De creatie van nieuwe, internationale fabrieken stelt Jaguar Land Rover in staat om zijn klanten nog meer opwindende nieuwe modellen te bieden, zichzelf te beschermen tegen koersschommelingen en een wereldwijde competitieve business uit te bouwen.

De nieuwe fabriek zal zowel de Range Rover Evoque als de Discovery Sport bouwen voor Braziliaanse klanten. De voertuigen zijn vanaf deze maand verkrijgbaar bij dealers in heel Brazilië.

Bij de inwijding van de fabriek verklaarde Executive Director Manufacturing Wolfgang Stadler: "De opening van de nieuwe, toonaangevende Jaguar Land Rover-fabriek in Brazilië is de jongste opwindende mijlpaal in onze wereldwijde expansie."

"Land Rover is nu reeds marktleider in Brazilië voor middelgrote luxe-SUV's en neemt ruim 30 procent van de markt voor zijn rekening. De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport zullen voor het eerst worden geproduceerd in Latijns-Amerika en bouwen voort op hun bestaande populariteit bij Braziliaanse klanten.” 


De fabriek omvat tevens het eerste overzeese Education Business Partnership Centre, dat elk jaar klasactiviteiten zal organiseren voor maar liefst 12.000 lokale kinderen. Die activiteiten zullen hen helpen om belangrijke vaardigheden en werkbewustzijn te ontwikkelen en hen te inspireren om lonende carrières uit te bouwen bij Jaguar Land Rover.

Wolfgang Stadler voegde hieraan toe: "We zijn trots op de sterke banden die we hebben gesmeed met de gemeenschappen dicht bij onze bestaande fabrieken en zullen hetzelfde doen in Brazilië. Ons Education Business Partnership Centre is maar een stap die we zetten om opwindende educatieve programma's uit te bouwen voor lokale kinderen van alle leeftijden. Op die manier willen we hen aanmoedigen om een carrière in de autosector te overwegen."

Productie in Brazilië

De uiterst flexibele fabriek werd ontworpen om de toekomstplannen van de onderneming te ondersteunen en belichaamt het engagement van Jaguar Land Rover ten opzichte van de Braziliaanse markt.

De fabriek omvat een reeks milieuvoorzieningen zoals regenwaterrecuperatie en de aanplanting van ruim 1.200 inheemse bomen om de natuurlijke omgeving rond de fabriek te helpen beschermen. Jaguar Land Rover streeft ernaar om als eerste autoassemblagefabriek in Brazilië het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel LEED Gold binnen te rijven.

De fabriek kan zich beroepen op baanbrekende productietechnologieën en heeft de meest geavanceerde installaties van Zuid-Amerika voor de controle en certificering van emissies.

In het kader van zijn voortdurende engagement ten opzichte van de Braziliaanse auto-industrie doet Jaguar Land Rover een beroep op lokale leveranciers zoals Benteler en IAC voor belangrijke onderdelen zoals de zetels, de cockpit, de uitlaat, het chassis en de motorassemblage. Bovendien heeft Jaguar Land Rover geïnvesteerd in zijn technische bijstandsservices om leveranciers in de toekomst te helpen de hogere graad van lokale aankopen te realiseren.

Jaguar Land Rover in Brazilië

Jaguar Land Rover is al meer dan vijfentwintig jaar aanwezig op de Braziliaanse markt. In de eerste vijf maanden van 2016 zag de groep zijn verkoop in Brazilië met 11 procent stijgen. Land Rover is het toonaangevende merk voor luxueuze SUV's in Brazilië en Jaguar is er een van de snelst groeiende luxemerken. In de eerste vijf maanden van 2016 zag Jaguar zijn verkoop met 70 procent stijgen.

Brazilië behoort tot de vijftien grootste markten van Jaguar Land Rover en de Range Rover Evoque, Range Rover Sport en Land Rover Discovery zijn er stuk voor stuk de meest verkochte modellen in hun segment. Jaguar Land Rover heeft 35 dealers die alle belangrijke streken van Brazilië bedienen.

Samenwerking met de lokale gemeenschappen

In het kader van zijn engagement om tegen 2020 nieuwe kansen te creëren voor 12 miljoen mensen, werkt Jaguar Land Rover overal ter wereld nauw samen met de gemeenschappen rond zijn productievestigingen. In de voorbije achttien maanden heeft Jaguar Land Rover sterke banden gesmeed met de lokale bewoners in Itatiaia en het nabijgelegen Resende om nieuwe programma's uit te werken die de volgende generatie van auto-ingenieurs moeten inspireren.

Het nieuwe Education Business Partnership Centre, dat wordt beheerd in samenwerking met SENAI, de Braziliaanse nationale opleidingsleverancier, zal opleidingsprogramma's bieden voor kinderen en jongeren van 5 tot 18 jaar. De cursussen concentreren zich op de ontwikkeling, productie en andere activiteiten met betrekking tot de autosector.

Jaguar Land Rover lanceerde zijn opleidingsprogramma ‘Inspiring Tomorrow’s Workforce’ in Itatiaia in 2015. Ruim honderd mensen hebben het programma afgewerkt: twaalf van hen werken nu in de fabriek van Jaguar Land Rover in Itatiaia en verscheidene anderen vonden elders een job in de autosector.

Débora Esteves voltooide het programma vorig jaar en is nu productcoach in de nieuwe fabriek. Zij verklaarde: “Ik heb echt genoten van het programma en het heeft me de kans gegeven om veel nieuwe vaardigheden aan te leren. Ik denk niet dat ik zonder 'Inspiring Tomorrow’s Workforce’ nu aan de slag zou zijn bij Jaguar Land Rover.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.