Uitlaat

© Audi

Leasemaatschappijen verdienen bakken geld aan elektrische auto’s volgens T&E

28 februari 2023
Door Dieter Quartier
De leasetarieven van elektrische auto’s liggen gemiddeld 57 procent hoger dan die voor conventionele benzinemodellen. De oorzaak ligt bij een laag ingeschatte restwaarde. Geheel onterecht, concludeert de Europese milieulobbygroep Transport & Environment op basis van een analyse van de tweedehandsprijzen uitgevoerd door Autovista.


Hoeveel je maandelijks voor een lease-auto betaalt, hangt grotendeels af van het waardeverlies dat de leasemaatschappijen incalculeren. Hogere leaseprijzen betekenen dat ze verwachten dat BEV's meer van hun waarde zullen verliezen. Maar de praktijk spreekt dit tegen: volgens de analyse van T&E hebben elektrische auto's een vergelijkbare restwaarde als diesel- en benzinevoertuigen
2023BBB01 final graph cigarette e1677240866442 1280x624De lobbygroep vindt de hogere leaseprijzen voor batterij-elektrische auto’s dan ook ongerechtvaardigd. Uit een analyse van 2,7 miljoen tweedehands autoprijzen blijkt dat BEV's niet meer waarde verliezen dan andere autotypes. Op de grootste Europese markten (Duitsland, Frankrijk en het VK) is de afschrijving van BEV's gelijk aan die van diesel en benzine. In Spanje is er nog steeds een verschil, maar het verschil wordt kleiner.

Grotere vraag naar BEV’s

De studie bevestigt dat de restwaardes van BEV’s de jongste jaren zijn gestegen, wat het vertrouwen van de consument in nieuwere modellen met verbeterde technologie weerspiegelt. De vraag van consumenten naar nieuwe en gebruikte elektrische auto's is nog nooit zo groot geweest.

Stef Cornelis, directeur elektrische wagenparken bij T&E, zegt hierover: "Vandaag betalen klanten te veel voor hun elektrische leasevoertuigen. Leasemaatschappijen zijn te conservatief bij het vaststellen van hun maandelijkse prijzen. Hun tarieven weerspiegelen de stand van zaken van 5 jaar geleden. Met deze prijsstrategie zijn hun winsten uiteraard hoog en betalen consumenten te veel om elektrisch te gaan rijden. Tegelijkertijd belemmeren ze de overstap naar elektrisch rijden.”

Weinig BEV-ambitie

Met een vloot van 12 miljoen voertuigen in Europa hebben leasemaatschappijen een erg belangrijke rol te spelen in de overgang naar batterij-elektrische auto's. In 2022 waren ze goed voor 22 procent van de inschrijvingen van nieuwe auto's in Europa, zo blijkt uit de studie. 

Leasemaatschappijen zijn vaak eigendom van banken en autofabrikanten, zoals Lloyds Bank (Lex Autolease), Société Générale (ALD), BNP Paribas (Arval), Volkswagen (VW Financial Services) en Mercedes-Benz (Athlon). Nochtans hebben ze veel minder ambitieuze targets dan hun eigenaar om op middellange termijn zero-emission te worden, stelt T&E vast. Terwijl heel wat automerken de verbrandingsmotor afzweren tegen 2030, doen de leasebedrijven dat niet.

“Deze giganten van de autowereld zijn onopgemerkt gebleven en glippen door de mazen van het net. Gezien hun zwakke doelstellingen voor batterij-elektrische voertuigen zijn leasingbedrijven klimaatachterblijvers en geen groene leiders. Tenzij ze hun elektrificatieplannen snel versnellen, zullen we moeite hebben om een tweedehandsmarkt te voorzien die BEV's voor veel meer mensen betaalbaar maakt en vertragen we de decarbonisatie van de transportsector verder," besluit Cornelis.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.