ACEA, de lobbygroep van de (meeste) Europese autofabrikanten, vraagt de Europese Unie er alles aan te doen om een handelsoorlog met de Verenigde Staten te vermijden. Er wordt gevreesd dat de nieuwe Trump-regering ook hoge importheffingen zal opleggen voor Europese auto’s.
De oproep kwam er bij monde van Ola Källenius, de nummer één bij Mercedes-Benz en ook voorzitter van ACEA. Donald Trump wordt eerstdaags opnieuw president van de Verenigde Staten en heeft al aangekondigd tot 25 procent taksen te voorzien op auto’s en onderdelen die vanuit Canada en Mexico in de Verenigde Staten worden ingevoerd. Dat maakt ook de fabrikanten langs deze kant van de Atlantische Oceaan ongerust, ook al heeft Trump zich nog niet echt concreet uitgesproken over de Europese auto-industrie.
Verschillende Europese autoconstructeurs bouwen ook voor een verkoop in de VS bestemde auto’s in Mexico, die zouden dus wel door de nieuwe importheffingen worden getroffen. Tijdens zijn campagne voor de presidentsverkiezingen beschuldigde Trump de Europese landen trouwens ook al van oneerlijke handelspraktijken. In oktober noemde hij ‘tarieven’ het mooiste woord in het woordenboek, hij bedoelde toen dat importheffingen in eigen land voor nieuwe investeringen en banen zouden zorgen.
Europese bedrijven creëren in de VS ook welvaart
Daar zijn heel wat analisten het hoegenaamd niet mee eens. Ze vrezen dat zo’n verhoogde tarieven de gevestigde toeleveringsketens zullen verstoren, de prijzen van auto’s doen stijgen en het concurrentievermogen van de industrie ondermijnen. Op een meeting in Brussel zei Mercedes-baas Källenius dat Europese autobedrijven ook in de VS welvaart creëren, door voor werkgelegenheid en groei te zorgen. “Ze zijn een integraal deel van de Amerikaanse economie”, aldus de CEO van Mercedes-Benz.
ACEA stelt dat de Verenigde Staten met een waarde van zo’n 40 miljard dollar per jaar de belangrijkste ‘bestemming’ voor Europese auto-uitvoer blijven. Omgekeerd is de invoer van Amerikaanse auto’s in Europa maar goed voor zo’n 9 miljard dollar. Tegelijk heeft alleen al Mercedes in de VS 80.000 directe en (bij toeleveranciers) indirecte banen gecreëerd. De Duitse reus investeerde dan ook al tientallen miljarden dollars in het land. Ook BMW, Volkswagen en Volvo hebben er grote assemblagefabrieken en voeren een deel van de daar geproduceerde auto’s uit naar andere landen.
De Verenigde Staten zijn voor Mercedes als een tweede thuis
“Onze toewijding aan de VS kan maar moeilijk nog groter zijn”, zei Kallenius nog over Mercedes. “Je zou het zelf onze tweede thuis kunnen noemen.” Op de vraag hoe ACEA zou reageren als Trump ook voor vanuit Europa ingevoerde auto’s hoge heffingen voorziet, volgde een oproep aan de EU om zich alvast te bezinnen over een ‘grote’ overeenkomst met de VS. “We moeten bij zo’n onderhandelingen enige flexibiliteit tonen en misschien wat dingen opzij schuiven en naar het grotere geheel kijken.”
De zo goed al gevormde Trump-regering suggereerde al bereid te zijn om gesprekken over importheffingen aan te gaan. Källenius vraagt de EU dan ook goed na te denken over wat de Amerikanen precies willen en wat de ruimte voor het vinden van goede oplossingen is. “Het enige alternatief is een escalerende tarievenoorlog, dat lijkt me geen aantrekkelijk scenario.”
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853