De Japanse krant Nikkei en enkele internationale nieuwsagentschappen menen te weten dat Mitsubishi overweegt zich aan te sluiten bij de al bestaande alliantie tussen Honda en Nissan. Als dat gebeurt, ontstaat een groep die jaarlijks meer dan acht miljoen auto’s verhandelt. Het lijkt vooral de bedoeling zich samen nog beter te kunnen weren tegen de nieuwe Chinese concurrentie.
De nakende samenwerking, die voorlopig door geen enkele van de drie constructeurs wordt bevestigd (of ontkend), moet Honda, Nissan en dus ook Mitsubishi helpen om te besparen op de ontwikkelingskosten van vooral elektrische auto’s. De Japanse auto-industrie stond tot voor kort ook sterk in China, maar moet daar nu een alsmaar groter marktaandeel afstaan aan lokale autobouwers en evengoed ook aan het er heel actieve Tesla.
Concrete informatie over de toekomstige samenwerking is er dus nog niet, maar het gaat natuurlijk vooral over het standaardiseren van de software en ook hardware in de auto’s van de verschillende merken van de ‘nieuwe’ alliantie. Nissan, dat het op de voor de constructeur heel belangrijke Chinese en Noord-Amerikaanse markten al een tijdje wat moeilijker heeft, is reeds voor een stuk eigenaar van Mitsubishi. Dat verklaart ook waarom er al heel wat technologie en zelfs modellen worden ‘uitgewisseld’ met Europees partner Renault. Datzelfde Nissan en Honda lieten eerder dit jaar al weten aan een strategisch partnerschap te werken, denk dan evengoed in de eerste plaats aan onderdelen voor EV’s. Daar zou Mitsubishi zich dus bij kunnen aansluiten.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853