In een interview met enkele Franse media heeft Renault-baas Luca de Meo gezegd dat Europa het einde van de verbrandingsmotor toch maar beter met vijf jaar en dus tot 2040 zou uitstellen. De Italiaan is sinds 2022 evengoed voorzitter van ACEA en spreekt daarom ook in naam van bijna alle Europese autobouwers.
Luca de Meo stelt dat het streefdoel om tegen 2035 alleen nog volledig elektrisch aangedreven auto’s te verkopen onrealistisch en dus allicht onhaalbaar is. Het is nochtans wat de Europese Unie enkele jaren terug heeft beslist, met als tussenstadia 2025 en 2030 en vanaf dan ook al grote boetes als de constructeurs bepaalde CO2-objectieven niet halen. De eerder deze week als Europese Commissie-voorzitster herkozen Ursula von der Leyen heeft net wel nog eens herhaald dat de markt voor nieuwe auto’s tegen 2035 echt wel 100 procent EV’s zal moeten tellen, maar de Meo noemt dat dus “heel ingewikkeld”.
De Renault-baas verkondigt dus ook het standpunt van de ACEA of voluit Association des Constructeurs Européens d’Automobiles, waar – voor de ‘volledigheid’ – autoreus Stellantis al eventjes geen deel meer van uitmaakt. Hij zegt de Europese Unie al om extra tijd te hebben gevraagd, concreet gaat het dan om het opschuiven van de deadline voor het verdwijnen van verbrandingsmotoren van 2035 naar 2040. Er wordt dus voor extra flexibiliteit gepleit, met als argument dat het op dit moment nog onhaalbaar lijkt om in iets meer dan elf jaar tijd van circa 10 naar 100 procent EV’s te evolueren.
Een ander en natuurlijk wel gelieerd discussiepunt is de CAFE- of voluit Corporate Average Fuel Economy-regelgeving, die voorziet vanaf volgend jaar zware boetes voor autoconstructeurs met een vlootgemiddelde van meer dan 81 gram CO2 per kilometer. Specialisten berekenden al dat het voor alle autobouwers samen om zowat 10 miljard euro zou kunnen gaan. Tegelijk is er ook de alsmaar sterkere concurrentie van de ambitieuze Chinese autoconstructeurs, die maakt het de Europese industrie momenteel ook extra moeilijk. Luca de Meo gaf in het Franse interview ook toe dat China inzake elektrische auto’s een belangrijke voorsprong op Europa heeft genomen. We hebben hier te lang vastgehouden aan diesels en daardoor zowat een generatie vertraging opgelopen, zei de Italiaan nog.
De Renault-baas pleit als een soort tussenoplossing voor (opnieuw) een sterkere rol voor plug-inhybrides. Die zijn makkelijk en snel verder te ontwikkelen en helpen het gemiddelde verbruik en dus ook de CO2-uitstoot heel sterk reduceren. De industrieel wees verder ook nog eens op het belang van mogelijke samenwerkingsverbanden tussen Europese autobouwers. Renault wou met Volkswagen een compacte en heel scherp geprijsde elektrische auto bouwen, maar de Duitsers besloten eerder dit jaar om zich uit het project terug te trekken en de klus in hun eentje te klaren. Wat van beide dus grotere investeringen zal vergen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853