Uitlaat

© Peugeot

Shocking! Kleine auto’s gemiddeld 41 procent duurder geworden sinds 2019

06 november 2023
Door Dieter Quartier

De Europese milieulobby Transport & Environment heeft bij de vijf grootste autoconstructeurs de prijsevolutie van de kleinste modellen onder de loep genomen. Conclusie: de tarieven zijn gemiddeld met 41 procent gestegen op vier jaar tijd.

 

Volgens T&E stemt die prijsstijging overeen met bijna het dubbele van de cumulatieve inflatie in deze periode. De prijs van een Peugeot 208, Seat Ibiza en Renault Twingo is met bijna € 6.000 gestegen - een toename van 37 à 56 procent. De Mercedes A- en B-klasse zijn ruim € 10.000 duurder geworden. Dat is veel meer dan de inflatie of de kosten van grondstoffen en andere onderdelen, aldus de organisatie.1cheapest car model price rise transp 768x581

T&E zegt dat de prijsstijgingen zich vertaald hebben in recordwinsten vorig jaar.  Van de € 64 miljard winst werd € 27 miljard uitgekeerd in dividenden op aandelen. De organisatie vindt dat niet stroken met de claim van de autofabrikanten dat de toekomstige Euro 7-norm, die volgens T&E een kostenplaatje van € 200 per auto vertegenwoordigt, de auto’s onbetaalbaar zal maken voor de consument.

Kritische blik

Hoe T&E aan het bedrag van € 200 komt, is onduidelijk. ACEA, de Europese vereniging van autoconstructeurs, raamde de prijsstijging eerder dit jaar op € 2.000. Intussen werd de Euro 7-norm weliswaar afgezwakt.

De bijgestelde Euro 7-vereisten zullen nauwer aansluiten bij de huidige Euro 6d-norm, zodat de constructeurs “meer middelen kunnen vrijmaken om de omslag naar elektrisch rijden te maken in plaats van te moeten investeren in een technologie die sowieso ten dode is opgeschreven”, klinkt het. Het Europees Parlement komt overigens op 8 november bijeen om te stemmen over zijn definitieve standpunt over Euro 7.

Voorts geeft T&E geen inzicht in de manier waarop ze de prijzen heeft verzameld, noch over welke prijzen het juist gaat. Zo lijkt het ons erg vreemd dat je in 2019 een Renault Twingo kon kopen voor € 10.300, tenzij het om een tijdelijke promotie zou gegaan zijn. Ook wordt niet verduidelijkt welke markten geanalyseerd werden. 

Tot slot dient opgemerkt dat de prijsstijging in sommige gevallen ook het gevolg is van het verdwijnen van de instapversies. De modellen die je vandaag koopt, zijn vaak rianter aangekleed dan vier jaar geleden. Of dat de prijsinflatie helemaal rechtvaardigt, is een andere vraag. 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.