Grote bedrijven en dus ook grote autogroepen zitten vaak heel complex in elkaar, toch voor de buitenwereld en ongetwijfeld ook vaak voor het grootste deel van de eigen werknemers. Zo maken (onder meer) Volvo, Smart, Polestar en Lynk & Co deel uit van de Chinese reus Geely, maar hebben ze toch een eigen boekhouding. In die van Volvo wordt nu de opbrengst van de verkoop van Lynk & Co-aandelen geregistreerd.
Volvo deed eerder al een flink deel van zijn aandelen van zustermerk Polestar van de hand, het deed dat nu dus ook met zijn belang van 30 procent in het evengoed in Europa actieve Lynk & Co. Dat wordt ‘overgedragen’ aan het tot dezelfde groep behorende en wel 100 procent Chinese Zeekr, het levert Volvo zowat 700 miljoen euro vers geld op.
Zeekr neemt trouwens ook Lynk & Co-aandelen van Geely over en wordt voor 51 procent eigenaar van het merk. Welk belang de betrokken partijen bij soortgelijke operaties hebben, wordt niet altijd in detail met buitenstaanders gedeeld. De Chinezen doen dat nu wel, het is de bedoeling dat Lynk & Co en Zeekr samen een nieuwe entiteit vormen en dus heel nauw gaan samenwerken. Tot nu toe lijken het soms eerder concurrenten, de nieuwe structuur moet daar een eind aan maken en ook voor wat besparingen inzake ontwikkelingskosten zorgen. Er wordt voor de twee merken samen op een jaarlijkse verkoop van minstens een miljoen auto’s gemikt, in 2023 stopte de teller nog bij 339.000 stuks.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853