Amerikaanse dealers van Stellantis-merken als Chrysler, Dodge en Jeep hadden zich al eerder boos gemaakt op de internationale directie, nu deden ook de Belgische dat in een open brief. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor de dalende verkoop volledig bij het moederbedrijf.
In 2019 wisten de merken die toen nog samen de groepen FCA en PSA vormden in België zo’n 125.000 auto’s te verkopen, vandaag is dat aantal zowat gehalveerd. Terwijl de autoverkoop in ons land lichtjes daalt, kampen de merken van wat sinds 2021 Stellantis is met een veel grotere terugval. Het gaat dan om onder meer Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel en Peugeot, wereldwijd telt de groep ondertussen 14 merken.
Ook in Noord-Amerika, waar vooral Jeep en Ram jarenlang voor mooie cijfers zorgden, gaat het nu al een tijdje niet goed meer. De dealers hielden er Stellantis-topman Carlos Tavares al persoonlijk verantwoordelijk voor een beleid dat vooral op besparingen is gericht en qua modellen en technologie te weinig toekomstperspectieven biedt. De Amerikaanse merken ‘vullen’ er momenteel grote parkings met onverkochte auto’s, er zijn ook verhalen over kwaliteitsproblemen.
Die zijn er ook in Europa, waar consumentenorganisaties al met Stellantis in de clinch gingen omwille van de technische gebreken die een van de benzinemotoren vertoont. Nu hebben zich dus ook de Belgische dealers geroerd. De Stellantis Retailer Association Belux heeft een open of zogeheten brandbrief naar de Europese Stellantis-baas Jean-Philippe Imparato gestuurd, daarin waarschuwen ze hun directie dat het voortbestaan van hun merken in het gedrang kan komen.
De daling van de autoverkoop in België (en zelfs heel Europa) zit hem momenteel vooral bij de Stellantis-merken. Ondanks tal van lanceringen van nieuwe modellen, is de achteruitgang in ons land dus al verschillende jaren bezig. De situatie verergerde nog toen Stellantis hier zijn nieuw dealermodel invoerde. De verkopers in de concessies mogen niet meer rechtstreeks met potentiële klanten onderhandelen. Het moederhuis bepaalt de prijs en alle eventuele condities, de dealer krijgt alleen nog een vooraf bepaalde commissie voor de levering van de auto’s.
Er zijn voor alle partijen ook wel bepaalde voordelen, zo worden dealers niet meer ‘verplicht’ om grote aantallen auto’s op hun parkings te zetten. Maar de implementatie van het nieuwe verkoopmodel zorgde ook nog voor grote IT-problemen, terwijl er blijkbaar ook verkeerde inschattingen werden gemaakt over de commercieel meest interessante mix van modellen en varianten. België was een van de eerste (test)landen waar dat nieuwe dealermodel werd ingevoerd, er werd echter al vrij snel beslist dat er voor andere en grotere Europese markten maar beter nog even kan worden gewacht.
Het is niet bekend of de Stellantis-directie ondertussen al op de brief van de Belgische dealers heeft gereageerd. Van CEO Tavares wordt gezegd dat hij doorgaans niet zo goed met kritiek kan omgaan. Bij de dealers viel daarbij zelfs al de term ‘wraakzuchtig’. Het huidige contract van Tavares met Stellantis loopt begin 2026 af, er is al beslist dat het niet wordt verlengd.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853