Groen-minister van Energie Tinne Van der Straeten en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vragen de Europese Commissie namens de Belgische regering om een datum vast te leggen voor de stopzetting van de verkoop van nieuwe auto’s met benzine- of dieselmotoren.
In het Vlaamse uitvoeringsbesluit van de lage-emissiezones heeft de regering eenzijdig beslist om de minimumleeftijd voor oldtimers op te trekken naar 40 jaar, terwijl er eerder een consensus was voor 30 jaar. Het ‘groene’ Antwerpse stadsbestuur neemt de 40-jaarregel gewoon over. In Brussel, waar auto’s met een O-plaat wél gratis en onbeperkt de LEZ binnen mogen als ze 30 jaar of ouder zijn, wijst onderzoek nochtans uit dat er geen nefaste gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit.
Automobielsectororganisatie Febiac publiceerde vandaag haar Automotive Pocket Guide, waarin ze een overzicht geeft van een hele reeks kerncijfers met betrekking tot de auto’s, motoren en bedrijfsvoertuigen in ons land. Opmerkelijke vaststelling: de fiscale opbrengsten zijn op tien jaar tijd met meer dan een derde toegenomen.



In 2019 bracht de auto-, vrachtwagen- en motorfiscaliteit de Belgische overheid in totaal € 21,44 miljard op, terwijl dat in 2010 nog net geen € 16 miljard was. Dat is een stijging met € 5,46 miljard of 34,2 procent op tien jaar. Een hallucinant bedrag dat opnieuw bevestigt wat we al langer weten, namelijk dat de automobiel dé cashkoe is voor de overheid.Schermafbeelding 2021 03 04 om 12.12.13

Accijnzen en btw als grote slokop

Alleen al door de toegenomen accijnzen op brandstoffen sinds de beslissing om de accijnzen op diesel op te trekken tot op het niveau van de accijnzen op benzine ontving de overheid in 2019 € 6,05 miljard, wat nog € 1,69 miljard meer is dan in 2010. Ook de btw-inkomsten op verkoop, onderhoud en dergelijke stegen op tien jaar met 35 procent of € 2,06 miljard tot € 7,95 miljard. Helemaal te gek is het feit dat we ook btw betalen op de betaalde accijnzen (een belasting op een belasting), wat de overheid in 2019 ook nog eens € 2,65 miljard opleverde.

De inkomsten uit verkeersbelastingen stegen in die tien jaar met € 414 miljoen tot € 2,20 miljard in 2019, terwijl de kilometerheffing op vrachtwagens duidelijk een stevige inkomstenbron bleek, met € 731 miljoen in 2019, wat een stijging is met maar liefst 422,5 procent (of € 592 miljoen) ten opzichte van de bedragen die in 2010 werden geïnd, toen nog via het Eurovignet. 

De fiscale opbrengsten zijn in tien jaar beduidend sneller gegroeid dan het verkeer. De belastingen per afgelegde kilometer stegen zo van € 0,16/km in 2010 tot € 0,20/km in 2019, wat een kwart meer is op tien jaar tijd.

Gunstregimes kosten veel geld

Uit het voorgaande wordt meteen ook duidelijk dat de vrijstelling of gunsttarieven rond BIV en verkeersbelasting voor elektrische auto’s en plug-in hybrides en het voordelige VAA voor dergelijke auto’s, net als de (bijna) fiscale volledige aftrekbaarheid budgettair gezien niet houdbaar zijn als de overheden hun budget niet willen zien inkrimpen. 

Ook het verminderen van de inkomsten uit accijnzen op brandstoffen, wanneer er meer en meer elektrisch wordt gereden, zal gecompenseerd moeten worden. De accijnzen zijn namelijk op de btw na de belangrijkste automobielgerelateerde inkomstenbron uit dit overzicht. Hoe dat zal gebeuren is nog niet duidelijk, maar dat de overheid een daling van die inkomsten budgettair niet wenselijk acht is vanzelfsprekend kristalhelder.

Wie wil profiteren van de voordelige fiscaliteit van dergelijke auto’s wacht dus best niet te lang met de aankoop ervan…

vrijdag, 26 februari 2021

Waarom niet alle SUV’s SUV’s zijn

Het is bij al wie de auto niet echt een warm hart toedraagt tegenwoordig bon ton om alle auto’s die qua look of vorm ook maar enigszins afwijken van de gangbare drievolumeberline te definiëren als “SUV” of erger nog, als “terreinwagen”, met de bedoeling om ze weg te zetten als oorzaak van vervuiling, zware ongevallen, meer files en minder parkeergelegenheid. Dat is verkeerd, want er bestaat niet zoiets als “de SUV” of “de terreinwagen”.
Het nieuws is in ons landsgedeelte zowat onopgemerkt gebleven, maar begin 2019 werd reeds beslist dat het hele Waalse gewest vanaf 1 januari 2023 één grote Lage Emissiezone wordt, waarbij vanaf die datum alle auto’s van voor 1997 alvast niet meer toegelaten zullen zijn.
General Motors, Subaru, Stellantis, Volkswagen Group, Mazda, Nissan, Ford… allemaal hebben ze deze dagen te kampen met verplichte tijdelijke productiestops of vertragingen van de leveringen door een nijpend tekort aan halfgeleiders. Die problemen komen boven op de gevolgen van de wereldwijde gezondheidscrisis die de autosector al midscheeps trof.
Na een jaar waarin de verkoop van auto's in de EU is gedaald als gevolg van de COVID-19-pandemie, voorspelt de Europese federatie van autofabrikanten (ACEA) dat 2021 een eerste stap zal betekenen op weg naar herstel, met een verkoopstijging van ongeveer 10% ten opzichte van 2020. 
Het debacle met de terugdraaiende teller dat honderdduizenden gezinnen met soms enorme verliezen confronteert, dreigt meteen ook de doorbraak van de elektrische auto bij Vlaamse particulieren ernstig te vertragen. Het vertrouwen in de overheid is zoek en de kans dat wie al een EV overwoog nu zijn beslissing uitstelt wordt er alleen maar groter door. 
Dat de Europese CO2-uitstootobjectieven dwingend zijn, en dat merken die ze niet halen miljoenenboetes riskeren, is genoegzaam bekend. Volkswagen Group miste in 2020 het Europese objectief op een haar na en moet nu niet minder dan € 100 miljoen aan boetes betalen aan de EU.
maandag, 18 januari 2021

De onbetrouwbare overheid

Het zonnepanelen-debacle dat duizenden gezinnen met een zware financiële kater opzadelt is een zoveelste voorbeeld van de manier waarop onze verschillende overheden en machthebbers zich als onbetrouwbare partners gedragen die met ondoordachte beslissingen en een gebrek van kennis van zaken zware schade berokkenen aan burgers én bedrijven, maar daar zelf niet de prijs voor betalen aangezien de verantwoordelijken comfortabel op post blijven. Het is hoog tijd voor meer visie en ernst én verantwoordelijkheid bij onze beleidsmakers…
Pagina 6 van 101

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy