We krijgen op de redactie geregeld de vraag of een diesel nog wel verstandig is. Lage-emissiezones, uitstootschandalen, hogere belastingen op diesel… je zou voor minder beginnen twijfelen. En toch heeft het laatste uur van de TDI, CRDi en HDi volgens ons nog lang niet geslagen. Het toepassingsgebied is alleen kleiner dan voorheen. 
Een studie over de reële uitstoot van auto’s die door het Franse Ministerie van Leefmilieu werd besteld toont aan dat moderne dieselmotoren wel degelijk voordelen hebben, net als plug-in hybrides wanneer ze correct gebruikt worden. 
De federale overheid maakte zopas de CO2-referentiewaarden voor de berekening van het Voordeel van Alle Aard voor 2021 bekend. Die liggen flink lager, wat betekent dat de belasting op het privégebruik van uw firmawagen volgend jaar stijgt. Daarmee voert de nieuwe federale regering een (beperkte) belastingverhoging op autogebruik door.
Sectororganisaties Febiac, Renta en Traxio maken halfweg december de staat op van het autojaar 2020, dat totaal onverwacht helemaal anders was dan alle andere jaren, en komen tot enkele opmerkelijke vaststellingen. Zo houdt de tweedehandsmarkt opmerkelijk stand en is de terugval van diesel blijkbaar gestopt.
De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) vindt dat het deze week door de Europese Commissie gepubliceerde pakket voor duurzame en slimme mobiliteit van de EU onrealistisch is. 
ACEA, de Europese vereniging van autofabrikanten, maakte vandaag bekend dat Oliver Zipse, de CEO van BMW Group waarmee Autonieuws recent nog exclusief kon spreken, vanaf januari voorzitter wordt van de vereniging.
De Brusselse regering volhardt in haar plannen en bereikte een akkoord rond de invoering vanaf 2022 van een slimme kilometerheffing en een stadstol, onder de naam SmartMove. Dat ze daardoor alle Vlamingen en Walen twee keer laat betalen voor het gebruik van hun auto lijkt geen indruk te maken. De nieuwe plannen moeten niet minder dan € 500 miljoen per jaar opbrengen, of € 300 miljoen meer dan de huidige verkeersbelasting in Brussel. De reacties uit zowel Vlaanderen als Wallonië zijn unaniem vernietigend…

Deze week brachten veel media het nieuws dat een studie die door de Vlaamse regering was besteld uitgewezen had dat de invoering van de Lage Emissiezones in Antwerpen en Gent een stevige impact heeft gehad op de luchtkwaliteit én op de kwaliteit van het wagenpark, en dat niet alleen in de betreffende steden, maar over heel Vlaanderen. Een door velen klakkeloos aangenomen boodschap, die echter de nodige nuance verdient, zegt Mark Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool.

Wie met een bedrijfsauto rijdt, moet belastingen betalen op het privégebruik ervan. Dat zogenaamde Voordeel van Alle Aard zal vanaf 2022 allicht anders worden berekend uit vrees dat de schatkist inkomsten zou mislopen. Maar is die vrees wel terecht?
Milieuorganisatie Transport & Environment komt vandaag in het nieuws met het resultaat van een praktijktest waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot van plug-ins een pak hoger is dan opgegeven, en meent dat overheden geen subsidies of belastingvrijstellingen meer mogen toekennen aan dergelijke auto’s. Of dat ook effectief zo is, blijft echter onduidelijk, want de testomstandigheden komen niet noodzakelijk overeen met de werkelijkheid.
Pagina 8 van 101

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy